top of page

עורך דין התנגדות לצוואה


טיפים לבחירת עורך דין בנושא התנגדות לצוואה

עילות התנגדות לצוואה

התנגדות לצוואה הדדית

הליך התנגדות לצוואה

שאלות ותשובות


צוואה נערכת ונכתבת על-ידי אדם או בני זוג, בעודם בחיים והם בעלי נכסים ורכוש. הצוואה נחשבת למסמך משפטי, ובמקרה של היעדר צוואה פועל בית המשפט לפי חוק הירושה. צוואה אם כן, היא בדרך הבטוחה ביותר להבטיח את קיום רצונו של אדם לאחר מותו בהקשר לחלוקת רכושו והונו ליורשיו.


התנגדות לצוואה הוא נושא סבוך ומורכב מאוד מבחינה משפטית ובמקרים מסוימים כאשר המתנגדים לקיום הצוואה מצליחים להוכיח את טענותיהם, יש מצד בית המשפט עילה לקבל התנגדות לצוואה. המאמר יסקור את הנושא בהרחבה תוך פירוט על העילות השונות להתנגדות לצוואה, הליך התנגדות לצוואה וטיפים חשובים לבחירת עורך דין העוסק בנושא התנגדות לצוואה.


עילות התנגדות לצוואה

עיסוק בנושא צוואות הוא מאז ומתמיד נושא רגיש עבור רובנו. לכתו של אדם קרוב היא נושא כאוב עבור כולנו, והעיסוק בצוואה ובנושא חלוקת הרכוש בתקופת אבל הוא לא פשוט כלל ומערב הרבה אמוציות ורגש. אבל מה עושים כשאנו מגלים שהצוואה של אותו אדם קרוב אינה מה שציפינו, ועוד יותר מכך, אנו חשים כי הצוואה נכתבה תחת השפעת לחץ או במצב של אי-כשירות או שאנו חושדים שמשהו אינו תקין בצוואה? במקרים כאלו או דומים להם, יש עילה להגיש לבית המשפט התנגדות לקיום צוואה.


התנגדות לצוואה מתבססת על עילות התנגדות אשר את פירוטן ניתן למצוא בחוק הירושה. העילות הנפוצות ביותר להתנגדות לצוואה הן טענה לפיה המצווה לא היה כשיר להבין את טיבה של הצוואה במועד עריכתה וכן טענה לפיה הזוכה השפיע השפעה בלתי הוגנת על המצווה.


זיוף צוואות


לאחרונה משרדנו מייצג בתיקים בהם אחת הטענות העיקריות והבולטות היא צוואה מזוייפת. מדובר בטענה שיש לטעון אותה אך ורק במידה ואתם בטוחים ב 100% שמדובר בצוואה מזוייפת! בתיקים בהם נטענת טענת הזיוף ימנה ביהמ"ש מומחה מטעמו, בתחום השוואת כתבי היד, אשר יקבל לידיו דוגמאות מקוריות של חתימות המנוח וישווה בינן לבין החתימה הנחזית של המנוח על גבי הצוואה.


כך למשל, במקרה של אילנית אשר הגיעה למשרדי בתדהמה. לאילנית דודה ערירית, שחיה בגפה, מעולם לא נישאה ואין לה ילדים, ולאחרונה הלכה לעולמה באופן מפתיע. אילנית נחרדה לגלות שאישה אלמונית, הגישה בקשה לצו קיום צוואה והיא היורשת היחידה ולמעשה דודתה נישלה את כל משפחתה מירושתה.


על מנת להסביר את גודל התדהמה, מדובר במצווה שהינה אישה המשתייכת לזרם החרדי, ובעלת שני נכסי נדל"ן וכספים רבים בחשבונות הבנק, כאשר בצוואתה היא מורישה את כל רכושה לאישה ממוצא בדואי, כאשר בשל פערי התרבויות, דודתה לא הייתה מעלה על דעתה להוריש את רכושה לאישה שאינה יהודייה ועל אחת כמה וכמה אישה זרה שאינה בת משפחה וכי אין כל ספק שמדובר בצוואה מזויפת.


כבר במעמד דיון קדם המשפט הראשון, משרדנו נופף בדגל אדום שמא מדובר בזיוף וביקשנו למנות מומחית להשוואת כתבי יד על מנת להוכיח שהחתימה הנחזית להיות חתימת המנוחה, היא חתימה מזוייפת.


תמיד אמרתי שלשקר אין רגליים... במעמד הדיון הראשון השופטת הסתקרנה לדעת על אופן וטיב ההיכרות בין מבקשת קיום הצוואה, האישה הבדואית לבין המנוחה החרדית, והמבקשת הסבירה שהשתיים הכירו במעמד המתנה משותפת לתור בדואר וכי המנוחה נהגה להתארח ולאכול במסעדה שבו עבדה המבקשת כ"שפית". כשנשאלה באיזו מסעדת שף מדובר? השיבה כי מדובר ב"שווארמה". כמו כן, כאשר נשאלה האם קיימת תעודת כשרות? השיבה בשלילה. כאן נפלה המבקשת בלשונה כאשר ככל הנראה היא לא ידעה שהמנוחה הייתה אישה חרדית שלא הייתה יושבת במסעדה שאיננה כשרה. התיק עדיין לא הסתיים אך נראה שמצפה למשרדנו תיק שאינו רק הצלחה למען הלקוחה אלא שליחות של ממש, שכן ככל הנראה מדובר בכנופייה העומדת מאחורי השתלטות על רכושם של אנשים עריריים...


גם לצחי קרה מקרה דומה, כאשר גילה שמוכר הפרחים הגיש לרשם הירושות צו קיום צוואת המנוח, כאשר מדובר בצוואה בכתב יד, ובה המנוח מנשל את משפחתו ומוריש את כל רכושו למוכר הפרחים. הוריש לכאורה בצוואה את מלוא רכושו למוכר פרחים כאשר הוא מנדה לכאורה את כל המשפחה מצוואתו באופן תמוה ובלתי מוסבר. אמנם מוכר הפרחים איננו אדם "זר" לחלוטין, והמנוח אכן הכיר אותו ואולם צחי סבור שהקשר והקירבה בין המנוח לבין מוכר הפרחים לא היה כזה ייתן הסבר מניח את הדעת מדוע לנשל את המשפחה ולהוריש את מלוא הרכוש למוכר הפרחים. צחי משוכנע שמוכר הפרחים ניצל את מצבו הרפואי והנפשי שהיה באותה תקופה, והשפיע עליו לכתוב צוואה.


על כן, טענותיו של צחי במסגרת כתב ההתנגדות היו "השפעה בלתי הוגנת", כאשר לא יהיה זה בלתי סביר להניח שמוכר הפרחים ניצל את חולשתו של המנוח, היותו ערירי ללא ילדים, מצבו הרפואי והנפשי באותם ימים.


מטרת התביעה להתנגדות לצוואה היא למנוע מצב שבו הצוואה תהיה בעלת תוקף משפטי. אם ישנן הוכחות ממשיות לכך שהצוואה לא צריכה להתקיים, בית המשפט יכול לדחות את קיומה.

מי שיכול להגיש התנגדות לצוואה הוא אדם שיש לו "עניין בדבר", כלומר שיש לו עניין כלכלי בצוואה, משמע שיש לו אינטרס לגבי הרכוש שנכתב בצוואה עבור גורם אחר. לצורך הדוגמה נוכל לומר כי יש מצבים שבהם אחד הילדים של המנוח מנושל מהצוואה והוא סמוך ובטוח כי יש לו זכות ברכוש, ואז יש לו אינטרס להגיש התנגדות לצוואה ולבקש לבטל אותה.


התנגדות לצוואה אם כן, יכולה לנבוע ממספר סיבות מרכזיות, שהראשונה כאמור היא התנגדות של בעל עניין בדבר כפי שהזכרנו עוד קודם. סיבה נוספת היא אי כשרות המצווה, כלומר המצווה לא היה יכול או מסוגל להבין את אשר נכתב בצוואה כתוצאה ממצב גופני לקוי או ממצב נפשי. עוד סיבה אפשרית להתנגדות לצוואה יכולה לנבוע מהשפעה בלתי הוגנת על המצווה, כלומר כותב הצוואה הושפע ואולי אף רומה במהלך כתיבת הצוואה.


התנגדות לצוואה הדדית

צוואה הדדית נכתבת על-ידי שני בני זוג על מסמך אחד משותף או על שני מסמכים שונים, והן נסמכות אחת על השניה, ולמעשה תלויות אחת בשניה. מטרתה המרכזית של צוואה הדדית היא להסדיר את עניין חלוקת הרכוש וההון של בני זוג, בעודם בחיים, כך שברוב המקרים, בני הזוג מורישים את רכושם אחד לשני כאשר אחד מהם נפטר, ובהמשך, כששניהם נפטרים, הרכוש עובר לילדיהם.


צוואה הדדית נכתבת בדרך-כלל כדי למנוע מצב שבו היורשים הנוספים (לרוב הילדים) באים בדרישות אלו ואחרות להורה שנשאר בחיים ומעוניינים למכור את הנכס שבו מתגורר ההורה כדי לממש את ירושתם.


התנגדות לצוואה הדדית בדרך כלל לא אמורה להיות בין בני זוג שלהם יחסים תקינים וטובים, אולם יש מצבים בעיקר מצבים שבהם אחד ההורים הוא אינו ההורה הביולוגי של הילדים (למשל במקרה של נישואים נוספים) והילדים חשים כי חלוקת הרכוש אינה הוגנת ואז הם יכולים להגיש התנגדות לצוואה.


בדומה לצוואה רגילה, גם בצוואה הדדית ישנן מספר סיבות (שחלקן דומות לאלו של צוואה רגילה) להגשת התנגדות לצוואה. הסיבה הראשונה היא אי כשרות של אחד מבני הזוג, אם מסיבה רפואית או מסיבה נפשית, לכתיבת הצוואה, ואז הצוואה מבוטלת בכפוף להחלטתו של בית המשפט שקובע על אי-כשרות של אחד מבני הזוג.


סיבה נוספת לביטול צוואה הדדית היא השפעה בלתי הוגנת על אחד מבני הזוג לכתיבת הצוואה, ולעיתים מדובר אף במקרים של מרמה. סיבה נוספת, ייחודית לצוואה הדדית היא מקרה של צוואה לטובת עדים, בה ניתן לראות עדיפות ברורה של חלוקת הרכוש לצד שערך את הסכם הצוואה, ואז היא ניתנת לביטול.


הליך התנגדות לצוואה

הליך התנגדות לצוואה הוא הליך פורמאלי שנעשה רק אחרי שהוגשה לרשם הירושות בקשה לקיום צוואה. לאחר העברת הבקשה לבית המשפט, ההליך הופך לכתב תביעה, ומבקש קיום הצוואה הוא התובע והמתנגד הוא הנתבע. בית המשפט יבדוק את ההוכחות והטענות של שני הצדדים, בסיום שלב ההוכחות יתן בית המשפט את פסיקתו. חשוב לציין כי משנת 2020 תקנות סדר הדין האזרחי החדשות קובעות כי במקרה של סכסוך ירושה יתקיים גם הליך גישור בין הצדדים.


ברוב המקרים, כאשר נטענת ע"י המתנגדים טענה של העדר כשרות המצווה להבין את טיבה של הצוואה, ימנה ביהמ"ש מומחה מטעמו, בתחום הפסיכו-גריאטריה, וזה האחרון ישמש כמומחה מטעמו ע"מ ליתן חוו"ד ביחס לשאלה האם המצווה היה כשיר במועד עריכת הצוואה, להבין את טיבה של הצוואה אם לאו? במסגרת תפקידו יקבל המומחה מסמכים רפואיים המעידים על מצבו\ה הרפואי של המצווה וינתח מהחומרים הללו את מצבו של המנוח במועד עריכת הצוואה.


חשוב לדעת כי חוות דעת מאין אלו, הינן חוות דעת שניתנו לאחר המוות ובדיעבד, ולכן מדובר בניתוח הסתברותי בלבד ולא בעובדות מוגמרות.


לא אחת משרדנו התמודד בחקירות מקיפות כנגד מומחים ביחס לחוות הדעת. באחד המקרים, משרדנו ייצג משפחה אשר טענה כי המנוח רצה להבטיח את מגורי אחד מילדיו, אשר מצבו הכלכלי והבריאותי היה רעוע יותר מאשר אחיו והוריש לו את מלוא דירתו. מנגד, טענו יתר האחים שלא יתכן שאביהם ינשל אותם מחלקם בדירה ולבטח המנוח לא היה כשיר בעת עריכת הצוואה להבין את טיבה.


ביהמ"ש מינה מומחה פסיכוגריאטרית אשר מהחומר הרפואי הרב שהצג לה, קבע כי קרוב לוודאי שהמנוח לא היה כשיר במועד עריכת הצוואה. משרדנו חקר את המומחית, שתי וערב, והציג למומחית עובדה לפיה המנוח היה מורה למתמטיקה ולימד מתמטיקה 3 חודשים טרם פטירתו. במהלך החקירה, המומחית החלה לשנות את דעתה.


ניתן לסכם ולומר, כי על אף התנגדות לצוואה היא נושא סבוך מבחינה משפטית, ישנם מקרים בהם התנגדות לצוואה היא הכרחית והוגנת. עצתנו היא, כשאתם בוחרים עורך דין בנושא התנגדות לצוואה, חשוב לבדוק כי אכן זהו תחום התמחותו וכי הוא מכיר את הנושא ויודע מהם המקרים שבהם כדאי להגיש התנגדות לצוואה. בחרו עורך דין שתוכלו לחוש עמו בנוח בנושא רגיש שכזה, ואל תוותרו על המקצועיות והניסיון שלו בתחום.


למשרדנו ניסיון עשיר בליווי וייצוג בהליכי התנגדות לצוואות, חקירת מומחים פסיכוגריאטריים ביחס לחוות דעת שניתנות ביחס לכשירות\ אי כשירות המנוח להבין את טיבה של הצוואה, תוך חשיבה יצירתית "מחוץ לקופסא".


מהן העילות להתנגדות לצוואה?

התנגדות לצוואה יכולה לנבוע מבעל עניין שיש לו אינטרס ברכוש, כמו למשל יורש שנושל מהירושה. עילה נוספת היא אי כשרות של המצווה מכל סיבה שהיא, מה שאומר שבעת עריכת מסמך הצוואה המצווה לא היה יכול או מסוגל להבין את משמעות מה שכתב בצוואה. כמו כן, יתכן מצב שבו המצווה הושפע ואף רימו אותו בעת כתיבת הצוואה (השפעה בלתי הוגנת), או מצב של זיוף הצוואה במקרה שבו זוייפה חתימתו של המוריש .


מה לשאול עורך דין התנגדות לצוואה?

כדאי לדעת כי לא כל עורך דין שיודע לערוך צוואה יודע להתמודד עם נושא התנגדות לצוואה. לכן כדאי לוודא ולשאול מראש שעורך הדין הוא מומחה בתחום התנגדות לצוואה. כדאי לשאול מראש האם במקרה הספציפי שלכם התנגדות לצוואה היא כדאית ואם לא, מה האלטרנטיבה. כדאי לקחת בחשבון כי לרוב מדובר במצבים לא נעימים שנוצרים בתוך משפחה כתוצאה מצוואה שלא מקובלת על אחד הצדדים, וכדי לנטרל אמוציות רצוי שבעל מקצוע נייטרלי ומקצועי יהיה מעורב בהליך זה.


איך מוכחים השפעה בלתי הוגנת?

הוכחת השפעה בלתי הוגנת איננה משימה פשוטה, שכן לא כל מערכת יחסים קרובה בין הנהנה בצוואה לבין המצווה נתפסת באופן אוטומטי כ"השפעה בלתי הוגנת", קל וחומר כאשר מדובר ביחסים במשפחה. למשל, בן שעובר להתגורר עם אביו הקשיש על מנת לסעוד אותו ולסייע לו עקב התדרדרות מצבו הרפואי, כאשר האב מוקיר תודה לבן ומוריש לו חלק ניכר מעיזבונו, חלק עודף מאשר יתר אחיו. מצב זה הוא טבעי ולא רואים את הבן כ"אינטרסנט" אשר משפיע על אביו לכתוב צוואה לטובתו, אלא אם יש נסיבות נוספות המלמדות על ניצול לרעה והשפעה שהיא בלתי הוגנת, למשל יש לבחון את היקף ה"תלות", האם התלות היא מוחלטת בכלל המישורים? כלכלי, טיפולי ועוד... נקבע בפסיקה שלא כל "השפעה" היא "בלתי הוגנת" ולכן כל מקרה נבחן ע"פ נסיבותיו.


ולכן על מנת להוכיח השפעה בלתי הוגנת יש לצבור ראיות שמוכיחות שהייתה השפעה מעבר לטיפול באב הקשיש. למשל יש לבחון את הנושאים הבאים:


מה היקף התלות של המצווה בנהנה? מה גילו של המצווה ומצבו הבריאותי והנפשי? האם ישנם מסמכים רפואיים המעידים על ירידה קוגניטיבית? האם ישנן ראיות המעידות על כך שהנהנה התערב באופן אקטיבי בעריכת הצוואה? ואין די בהסעת המצווה לעורך הדין, אלא למשל מקרה בו הנהנה מתכתב עם עורך הדין שערך את הצוואה ביחס לתיקונים\שינויים ונוכח במעמד החתימה. במקרים רבים משרדנו מבקש מביהמ"ש צו לחברת הסלולאר ע"מ לקבל איכון של הטלפון הסלולארי של הנהנה ביום חתימת הצוואה וכן פלט תדפיס שיחות נכנסות ויוצאות ע"מ לבחון האם התקיימו שיחות טלפון בין הנהנה לבין עורך הדין עורך הצוואה.

מה הקרבה בין המצווה לנהנה?

האם מדובר בקרבה משפחתית או לא? מי הם העדים לצוואה והאם מקורבים לנהנה?

האם הצוואה הייתה "סודית" והתגלתה במפתיע לאחר פטירת המצווה או ידועה לבני המשפחה?

מי ערך את הצוואה? במידה ועורך דין ערך את הצוואה, יש לברר את הנסיבות סביב יצירת הצוואה והחתמת המצווה באמצעות חקירתו בביהמ"ש.

יש להביט בנוסח הצוואה, האם הצוואה היא הגיונית או מנוסחת באופן שאינו מתאים למנוח הספציפי? למשל, אישה חרדית שבצוואתה המזוייפת נכתב שהיא מבקשת שבני משפחתה לא ילכו אחר ארונה, כאשר ביהדות אין הולכים אחר "ארון" ופרט זה כשלעצמו מעלה חשד שמא אין מדובר בצוואה אותנטית אלא מזוייפת.

יש לשים לב האם מדובר בצוואה ראשונה או צוואה שהוראותיה שינו צוואה קודמת? במידה וקיימת צוואה קודמת יש לבחון מה קרה בטווח בין עריכת הצוואה הראשונה לשניה.


כמה זמן לוקח הליך התנגדות לצוואה?

הליך התנגדות לצוואה כמו כל הליך משפטי בבית משפט לענייני משפחה, אורך זמן. יש לזכור שהליך התנגדות לצוואה מוגש קודם לכן לרשם הירושות ורק לאחר מכן עובר ההליך לדיון בביהמ"ש למשפחה. הליך התנגדות לצוואה עלול לקחת למעלה משנה ולהידרש למספר דיונים בביהמ"ש, לרבות דיוני הוכחות שהן דיונים של חקירות. יתכן מאוד שיהיה צורך לחקור גם מומחה שימונה ע"י ביהמ"ש. המרווח בין דיון לדיון עלול לקחת מספר חודשים לאור עומסים בבתי המשפט ולכן יש להיעזר בסבלנות, באורח רוח ולסמוך על עורך \ עורכת הדין שיעשו את עבודתם נאמנה.


כמה עולה עורך דין להתנגדות בצוואה?

כל מקרה נבחן ע"פ נ סיבותיו, ומשכך יש לקיים פגישת ייעוץ, וע"פ מורכבות המקרה ניתן יהיה לבחון את הצעת שכר הטרחה.




לקראת הליך גירושין?

חשוב לברר את זכויותיכם ולקבל את מה שמגיע לכם

הכותבת היא עו"ד מומחית לענייני משפחה וירושה, אולם האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
bottom of page