top of page

חרבות ברזל – שאלות ותשובות


מתכונת חירום

לאור המצב הביטחוני בימים אלו, בתי המשפט ובתי הדין הרבני, עובדים ב"מתכונת חירום"

האם יתקיימו דיונים בבית משפט?

במתכונת חירום לא יתקיימו דיונים שבשיגרה, יחד עם זאת, בסמכות מנהל בתי המשפט לקבוע בתקנות חירום, אילו נושאים כן ידונו בבתי המשפט, ובניהם: בקשות לסעדים זמניים כדוגמת עיקול, צו לשמירת המצב הקיים, עיכוב יציאה מן הארץ, צווי הגנה, מזונות זמניים וכדומה...

האם ניתן לפתוח תיקים בביהמ"ש?

כן ניתן להגיש בקשות לישוב סכסוך ולהגיש תביעות.

אני מנהלת הליכים משפטיים בביהמ"ש למשפחה. האם אוכל להגיש בקשות?

בתיקים קיימים, ניתן להגיש בקשות דחופות ולקבל עליהן החלטות.

האם מתקיימת קבלת קהל במזכירות בתי המשפט לענייני משפחה?

כן. קבלת קהל במזכירות בתי המשפט למשפחה כרגיל.

האם יש צורך בהגשת בקשות להארכת מועד בשל מצב החירום?

בתקופת החירום, מועדים שנקבעו בחוק או בהחלטה שיפוטית, יוקפאו באופן אוטומטי ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת. יחד עם זאת, מומלץ להגיש בקשה להארכת מועד אשר בסבירות גבוהה תיענה בחיוב.

עד מתי יתקיים מצב החירום בבתי המשפט?

שר המשפטים יריב לוין, מאריך בצו, את תוקף "תקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל )סדרי דין במצב חירום מיוחד(, התשנ"א- 1991)" בכל שבוע, לשבוע נוסף.

אז בתי המשפט ובתי הדין הרבניים ממשיכים לפעול, חרף מצב החירום, אמנם במתכונת מצומצמת אך עובדים בשבילכם.


שאלות חשובות נוספות

איך מבצעים "העברת ידיים" בזמני השהות בזמן המלחמה?

גם בזמני חירום, מקיימים את זמני השהות ומייצרים לילדים שיגרה ככל הניתן. אין כל מניעה לבצע את זמני השהות בתקופת המלחמה. כמובן שיש להיצמד להוראות פיקוד העורף במידה ונתקלים באזעקה מחוץ לבית.

באיזה שעה אני צריך לאסוף את ילדיי מבית האמא כשאין מסגרות?

בד"כ הנחיות לאיסוף הילדים כאשר אין מסגרות, צריכות להופיע בתסקיר או ההחלטה השיפוטית וכן בהסכמי גירושין בד"כ מופיע סעיף המדבר על זמני איסוף בתקופות החופש.

במידה וגיליתם שאין הנחייה מפורשת ביחס לשעת איסוף כאשר אין מסגרת חינוך, אז האיסוף בד"כ הוא כמו בשעת סיום מסגרת החינוך .יחד עם זאת שמתעוררים קשיים שאתם מתקשים לפתור בעצמכם כדאי לפנות לעו"ד המתמחה בתחום כדי לקבל יעוץ והכוונה ובמידת הצורך פנייה על בימ"ש להסדיר נושא זה .

בבית האבא אין ממד, האם זו סיבה להפסקת הלינה?

לא. למרבה הצער, בבתים רבים במדינת ישראל אין ממד. פיקוד העורף קבע הנחיות כיצד לבחור מרחב מוגן.

עקב המצב אני לא עובד. האם זו עילה להפחתת מזונות?

ניתן לפנות לביהמ"ש להפחתת מזונות בשל שינוי נסיבות מהותי. בפסיקה, מצב של חוסר עבודה (מובטלות) הוכר כמצב זמני ולכן אינו מהווה שינוי נסיבות מהותי המצדיק הפחתת מזונות. אנו בתקופת חירום ומצב מלחמה, על כן, אני מציעה להיעזר בסבלנות ולנסות להגיע להבנות מול הצד שכנגד.

יחד עם זאת, במידה והנכם מנהלים עסק פרטי שנפגע מהמלחמה ואינו מתפקד, מצב אשר מטבע הדברים עלול להביא לחיסול פעילות העסק, יתכן ויהיה בכך כדי להוות שינוי נסיבות מהותי המצדיק הפחתת מזונות, כל מקרה נבחן לגופו.

עצה הכי חשובה שאני יכולה לתת היא גמישות הבנה ואנושיות , גם בין הורים גרושים אשר התקשורת ביניהם אינה מיטיבה ויש כעסים ורמת קונפליקט גבוהה , אנחנו במצב מלחמה מצב קשה מאין כמותו וזה הזמן לנסות להזכר שהגבר או האישה הזו שהם ההורה של ילדכם המשותף הוא מי שחברתם להקים איתו משפחה ולהביא ילדים אהבתם כיבדתם הוקרתם , גם אם נפרדתם , בקולות מלחמה , תנמיכו להבות כי זה הזמן לא לשכוח את האנושיות שבנו את החמלה ואת היכולת להתנהל באופן מיטיב ומכיל עבורנו ועבור ילדינו

משרדנו עומד לרשותכם בכל שאלה, גם בתקופת החירום.

כי רק ביחד ננצח


לקראת הליך גירושין?

חשוב לברר את זכויותיכם ולקבל את מה שמגיע לכם

הכותבת היא עו"ד מומחית לענייני משפחה וירושה, אולם האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
bottom of page