top of page

על גאווה והגנה על זכויות

בשנים האחרונות נרשמו לא מעט הישגים עבור שוויון זכויות לקהילת הלה"טב בישראל, בהתאם למגמות בעולם. יש שיאמרו, שלא מספיק. שהשוויון עוד רחוק. ואכן, על אף ההתקדמות וההסדרה למשל בתחום הסכמי זוגיות, צו הורות וכו' - במדינה עם מורכבות כמו ישראל בה דת ומדינה כרוכים זה בזה נראה שעל אף הרוחות הליברליות והשאיפה העקרונית לשוויון - עוד רחוק היום להשגת שוויון מלא ומוחלט בכל היבטי החיים עבור הקהילה הגאה. בהקשר זה הכוונה בעיקר לנושאי זוגיות, הורות ופטירה - היבטים אלו הם בעלי השפעה מכרעת על חיי הפרט וגם בקרב הטרוסקסואלים מהווים מקור לקונפליקטים ומאבקים. ולכן, בהיעדר מסגרות ומערכות מוסדרות ומחייבות לקהילת הלהט"ב עשויים קונפליקטים מסוג זה להתעצם ולהסתבך. איך אפשר למנוע את זה ? פשוט מאד - לא לחכות למדינה ולייצר ביטחון ומסגרת באמצעות הסכמים. רק אלו יגנו על זכותכם בזוגיות, בהורות, ברכוש בעת פרידה ובזכויות לירושה בעת פטירה.

מקרה לדוגמא התגלגל למשרדינו לפני מספר חודשים - תביעות הדדיות של בנות זוג לשעבר התובעות האחת את השנייה בתביעה נזיקית ובתביעה נגדית רכושית. יש בתיק הזה כמעט הכל: טענות על זכות ברכוש, טענות על פגיעה עסקית, על מרמה, על אחריות הורית והכל מתודלק בהרבה פגיעות וכעס.

את כאב הלב על פירוק הזוגיות שלהן, כנראה שלא ניתן היה למנוע. לאהבה חוקים משלה.

אבל את המאבק עקוב מדם המתנהל מאז, גורם להם לאיבוד אנרגיה, כסף ושקט נפשי - אפשר גם אפשר היה למנוע.

הסכם פשוט הוא הפתרון היעיל והחסכוני ביותר למניעת מחלוקות, כאבי ראש ולב במקרה של פרידה.

החיים המשותפים מביאים לתוכם דרכים רבות של שיתופיות - כלכלית אישית, הורית, גם אם בני/בנות הזוג מנהלים חשבונות בנק נפרדים, זה לא ימנע במקרה של פרידה לטעון לשיתופיות, ואז המלאכה להוכיח את מה שהיה נראה ברור מאליו, הופך מאתגר.

רק הסכם יסייע לקביעת הכללים של שיתופיות כלכלית או הפרדה כלכלית, רק הסכם יסדיר את האחריות ההורית ולא ישאיר סימני שאלה לנושא מורכב ורגיש זה.

רק הסכם וצוואה המשקפת את שילוב הרצונות של בני הזוג ידאג לאהוב/אהובה במקרה של מוות חס וחלילה. 

אל תתנו ליד הגורל, לאמונה, או למערכת שאינה מספקת לכם שוויון מלא לנהל אתכם ולהחליט עבורכם.

אל תתנו לחוקים ארכאיים בעולם הירושות לקבוע מי האדם המשמעותי בחייכם. 

״המשפחה״ בקהילה הגאה עברה כברת דרך ניכרת בתהליך ההכרה של החברה וחוקיה אולם הדרך עדיין ארוכה. קהילת הלהט"ב - יותר מכל משפחה אחרת או בני, בנות זוג המנהלים חיים משותפים תחת קורת גג אחת - חייבים לעגן את ההסכמות בינהם בהסכם על מנת להגן על עצמם. 

למידע נוסף על הסכמי זוגיות, הורות, הסכמים כלכליים ועוד - בעמוד ההסכמים באתר: https://www.geronadv.co.il/agreements


לקראת הליך גירושין?

חשוב לברר את זכויותיכם ולקבל את מה שמגיע לכם

הכותבת היא עו"ד מומחית לענייני משפחה וירושה, אולם האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
bottom of page